Underskrifts-kampanje til støtte for kvinner i Iran

En rekke DnF-medlemmer har skrevet under på en kampanje til støtte for kvinner i Iran etter det brutale drapet på kurdisk-iranske Mahsa Amini.

Kjære kolleger, forfattere og kunstnervenner,

Nå har alle hørt om den triste hendelsen om den brutale drap på Mahsa Amini, den kurdisk-iranske kvinnen som ble tatt av moralpolitiet i Iran.

Historien som symboliserer undertrykkelsen i de 44 årene etter den islamske revolusjonen i 1979 så langt.

I dette ene eksemplet og de blodige hendelsene som fulgte, kan du se den omfattende historien om sensur, ærekrenkelse, politiske løgner, fornærmelse, tortur, trusler og drap.

I disse dagene har en ung generasjon med stor bevissthet gått ut i gatene uten frykt, med et ønske om rettferdighet for kvinner og alle undertrykte grupper. Ungjentene brenner hodeskjerfene sine, og mødrene og andre kvinner deltar i en symbolsk handling og klipper håret for å støtte dem. De sterke modige og kloke kvinner følger en grunnleggende endring og forkjemper for et sekulært, fritt og likestilt samfunn.

Kjære venner, folket i Iran, fra alle etnisiteter og grupper, trosretninger og religioner, har reist seg for å styrte det regressive regimet og apartheid i islams navn. De er i gatene tomhendte og ubevæpnede, mens de blir skutt av regimets menn.

Underskriftskampanjen finner du her: https://chng.it/qHMv7rhccq

Etter Mahsas drap har så langt mer enn 150 personer blitt drept i gater eller fengslet, og mange er unge jenter. De som drømte om frihet og et normalt liv uten det islamske regimet. Irans frigjøring må ikke bli mer blodig!  Støtt dem om dere står på scenen for å fremføre musikk, teater, foredrag eller forestilling. Vi en liten gruppe av Iransk-norske forfattere som er bosatt i Norge og ønsker alle forfattere, journalister og kunstnere å stå sammen med det iranske folk og ikke tie. Vi ber dere si høyt at norske politikere må stoppe forholdet til terrorregimet i Iran. Vi ber utenriksdepartementet om å ikke gi visum til diplomater fra den islamske republikken Iran og deres agenter, og for dette trenger vi høye stemmer.

Det er et moralsk ansvar for oss alle å ikke tie, og på alle mulige måter støtte de som kjemper for frihet.

Elyas Poorgholam
َAsieh Amini