– Unnskyld!

Faksimile fra NRK, 12. november 2018

– En ting var skammen, som knakk ham. Det andre var økonomien. Han fikk ikke lov til å ha inntekt på et helt år etter krigen, sier Vilde Bjerke, i en sak som NRK har lagd om Den norske Forfatterforenings kommende oppgjør med sin egen «æresrett». Arrangementet åpner foreningens firedagers 125-årsmarkering, og skjer på Grand Hotel klokka 12 på torsdag.

«Æresretten» viser til prosesser etter Andre verdenskrigen, i norske kunstnerforeninger. Den norske Forfatterforening forbød publisering og stengte forfattere ut av foreningen. Mange ble uskylding «dømt», og André Bjerke var en av de. Anklagen mot ham var at han skal ha jobbet for et forlag styrt av nazistene. André Bjerke vant en ankesak. Men da hadde det allerede gått så lang tid at det var kommet det som NRK, i saken sin, kaller «en skamplett.

NRK tok opp dette tema i P2 i dag tidlig, 12. november, og skriver i nettsaken sin om Bjerke-saken:

Boka André Bjerke og faren ble dømt for

Det var for boka «Fenrik Stål: En samling sanger» André og faren Ejlert ble dømt. Forlaget bak var antatt nazist-vennlig under krigen, men bokas innhold var antinazistisk, sier Vilde Bjerke, og utkom før parolen mot forlaget kom.

– Forfatterforeningen unnskyldte seg aldri, sier Vilde Bjerke.

NRK spør leder i DnF, Heidi Marie Kriznik: Kommer denne beklagelsen for sent?

– Ja, det tror jeg mange vil oppleve at den gjør, sier Kriznik.

Her er det fulle programmet for DnFs jubileumsmarkering på Grand Hotel.

Les saken på NRK.no her!

Meld deg på det gratis og åpne arrangementet om æresretten her.