Velkommen til en kveld med afghansk litteratur

Afghanistan har en rik litterær tradisjon som sjelden kommer til syne i Norge. 29. mars kan du bli kjent med et knippe afghanske forfattere på Litteraturhuset i Oslo.

Hvordan kan norske lesere bli bedre kjent med afghansk litteratur? Dette spørsmålet ble stilt på et fagseminar om afghansk litteratur i regi av Den norske Forfatterforening, NFFO og det afghanske eksilmiljøet. I etterkant av seminaret har en faggruppe valgt ut 30 sakprosatekster og skjønnlitterære tekster fra Afghanistan, for å synliggjøre denne litteraturen for norske lesere. Onsdag 29. mars kan du møte forfatterne bak disse tekstene og få smakebiter av afghanske litterære skatter!

Dato: 29. mars kl. 18.00
Sted: Nedjma-salen på Litteraturhuset i Oslo

Arrangementet er et samarbeid mellom Leser søker bok, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening – NFFO og Den norske Forfatterforening.

Gratis og åpent for alle!

Se mer om arrangementet her: Afghanske litterære skatter – Bli bedre kjent med afghansk litteratur Facebook https://www.facebook.com/events/943824953643023?ref=newsfeed

Litt om forfatterne som kommer:

Batul Moradi er forfatter, kunstner og kvinneaktivist. Hun debuterte i 2017 med dagboka «Qadhaf», en samtidig rystende og inspirerende fortelling om hennes femårige og modige kamp for sine rettigheter etter en skilsmisse i et nådeløst patriarkalsk samfunn i en korrupt stat. Moradi kom til Norge som en fribyforfatter i 2018.

Khalida Furugh ble født i 1972 i Kabul, Afghanistan. Hun er en av Afghanistans mest berømte kvinnelige poeter. Hun også jobbet som journalist og akademiker. Furugh har gitt ut seks diktsamlinger. Hun kom til Norge i 2022 og er nå fribyforfatter i Nesodden.

Hamide Hosseini (Mirzad) ble født i 1977 i Herat, Afghanistan. Hun har gitt ut tre diktsamlinger og en roman som er oversatt til engelsk. Mirzad flyktet til Norge i 2008. Hun har jobbet to år som produsent og programleder i Silkeveien Radio. Nå er hun er leder i Foreningen for Den afghanske forfattere og kunstnere i Norge og jobber som kulturspirant ved Nes bibliotek.

Mohammad Asef Soltanzadeh (født i 1964) har skrevet fem novellesamlinger og seks romaner. Noen av hans novellesamlinger, deriblant Mennesker på flukt, ble oversatt til fransk, italiensk, arabisk og dansk. Han har vunnet flere litteraturpriser i Iran og i Afghanistan. Soltanzadeh bor nå i Danmark.

Mohammad Hossein Mohammadi (født i 1975) er forfatter og litteraturkritiker. Han har skrevet tre romaner, to novellesamlinger og flere bøker om litteraturhistorie og litteraturkritikk. Han var flyktning i Iran i mange år, og bor nå i Sverige.

Khalid Nawisa (født i 1970) en journalist og forfatter. Han har skrevet flere novellesamlinger og en roman. Et utvalg av novellene hans er oversatt til fransk og norsk. Nawisa bor nå i Norge og er medlem av Norsk PEN og Norsk forfatterforening.

Abdul wakil Sulamal (født 1964) har utgitt tre novellebøker i Pashto, som er oversatt til flere språk, blant annet engelsk og farsi. Han har også skrevet en rekke politiske og litterære essayer, publisert i ulike tidsskrifter i Afghanistan og andre steder. Sulamal bor nå i Storbritannia.

Jawad Khawari (født i 1967) har skrevet to romaner og flere novellesamlinger. Khawari er Afghanistans Asbjørnsen med fem bøker av/om hazaras folkesang, folkeeventyr, og ordtak. Som barn flyktet han til Iran, nå bor han i Norge.