VGS-elever valgte seg Flatland

Kristin Halvorsen delte i dag ut Ungdommens Kritikerpris til Helga Flatland. Hun debuterte skjønnlitterært i fjor med romanen "Bli hvis du kan, reis hvis du må". Boka handler blant annet om norske soldater i Afghanistan. I et intervju for P2 tidligere i år beskrev Flatland boka si som "en politisk bok" med en iboende forsvarspolitisk kritikk.
I boka veksler Flatland mellom bokmål og nynorsk. Intervjueren fra NRK ville vite hvordan Flatland prioriterte mellom nynorsk og bokmål: om enkelte ting var lettere å uttrykke på nynorsk.

bli hvis du kan

– Jeg veksler mellom nynorsk og bokmål fordi jeg kan, sa Flatland først, med en liten latter. Siden kom den egentlige forklaringen: "De to som har fått nynorsk fortellerstemme har en sterkere tilknytning
til bygda.". Vi gratulerer debutanten, hvis bok også var nominert til P2-lytternes romanpris! Det spesielle med at Flatland vinner Ungdommens Kritikerpris, er at den for første gang går til en kvinne.
De andre nominerte var Gaute Heivoll med "Før jeg brenner ned", Jan Roar Leikvoll med "Fiolinane", Mikkel Bugge med "Gå under jorda", Tove Nilsen med "Nede i himmelen", Nina Lykke med "Orgien og andre fortellinger", og Karine Nyborg med "Ikke rart det kommer kråker". Alle forfatterne, samt Halvorsen og 230 jurymedlemmer fra videregående skoler er nå på Litteraturhuset for å overvære seremonien.