– Vi er klare for eboka

libris

– Vi har gjort en god jobb med å bygge en struktur. Dette sier Morten Aas, kjededirektør i Libris. Han fokuserer på verdikjeden og på kunnskap når eboka gjør sitt inntog. Sammen med Bokhandlerforeningen har man gått offensivt ut, og samarbeidet med Bokbasen om å investere i Den digitale distribusjonssentralen, DDS.

Dermed er både eiersiden og bokhandelsiden enige før slaget om ebokas plass i norsk bokbransje skal så. Ettersom Libris er den kjeden som har flest butikker ute i distriktene, er det den som tydeligst har fått merke omleggingen av skolebokordningen. Libris er en del av Thanke Retail AS, som igjen er hundre prosent eiet av NorgesGruppen. Konsernet hadde i 2008 en samlet omsetning på 1,5 mrd. kroner.

– Vi er tilpasningsdyktige, offensive og mener at vi har skaffet oss oversikt, sier Morten Aas. Han vil ikke gå inn på at eboka representerer noen trussel for bokhandelsystemet. – Foreløpig er salgstallene historiske, Libris selger mer enn noensinne. Det kjennetegner i det hele tatt norsk bokhandel at den har stor bredde, noe som også gjenspeiler det store interessefeltet i den norske befolkningen.

Direktør i Bokhandelforeningen, Randi Øgrey, skisserte på vår hjemmeside muligheten for at særlig distriktsbokhandelen vil bli det nye kulturhuset. I følge Aas fungerer bokhandlene allerede nå som kulturhus.

– Det skjer mye i de fleste av landets bokhandlere av opplesning og kveldsarrangementer.

– Hvordan er så situasjonen om fem år, har eboka da tatt over for den såkalte p-boka?

– Eboka er utvilsomt et spennende alternativ, men jeg er sikker på at p-boka vil stå sterkt i mange, mange år ennå. Dette er jo ikke noe annet enn en formatdiskusjon, framtida vil vise hvor godt det digitale vil fungere. Om det blir praktisk og enkelt å ta i bruk.

– Selger dere noen "dingser" ennå – det vil si lesebrett?

– Nei, det gjør vi ikke. Først må format og pris på eboka bli kartlagt, jeg er jo usikker på hvor dette ender. Og så håper jeg virkelig at momsen blir fjernet, der har vi vel bare FrP med på laget. Jeg kan ikke forstå at en ren bok ikke er lik en vare, selv om den vil kunne liknes til andre produkter.

Morten Aas avslutter med å understreke at man også i Libris er opptatt av verdier, og at det må landes noen avtaler om opphavsrettighetene til forfatterne før eboka er klar – blant annet om royalties. Men når det er på plass, er bokhandelleddet klar for eboka.