Vurderer nye betalingsmodeller for strømmetjenestene

Les saken i sin helhet: https://dagens.klassekampen.no/2019-05-22/vil-ha-ny-betalingsmodell Svenske Storytel betaler stadig mindre per strømming, skriver Klassekampen. Dermed øker ikke forfatternes royalty i takt med bruken. Jo…

_syn5444-2
  • Les saken i sin helhet: https://dagens.klassekampen.no/2019-05-22/vil-ha-ny-betalingsmodell

Jo mer strømmetjenester som Storytel og Fabel blir brukt, desto mindre blir honoraret per strømming. Forsker Arnt Maasø mener forfatterne bør kreve en annen betalingsmodell.

Dagens ordning legger opp til at en forfatter av en barnebok på ti minutter får like mye per lytting som en forfatter av en ti timer lang mursteinsroman. I ytterste konsekvens kan ordningen føre til at flere bøker skrives etter en oppskrift som skal gi best mulig lønnsomhet hos strømmetjenestene.

DnF-leder Heidi Marie Kriznik innrømmer at det er vanskelige saker å sette seg inn i. – Vi skal påbegynne forhandlinger og tenker på ulike betalingsmodeller, sier hun til Klassekampen.

Kriznik synes i det hele tatt det er utfordrende å diskutere modellene med Storytel og Fabel.

– Det er vanskelig å diskutere hva som kunne vært annerledes når det er så mye av regnestykkene vi ikke får se. Strømmetjenestene holder igjen relevant informasjon fordi de mener den er konkurransesensitiv.

Å abonnere på en strømmetjeneste som Storytel eller Fabel koster kunden oppunder 200 kroner i måneden. Hvor stor andel er det rimelig at forfatteren får?

Det spørsmålet mener Arnt Maasø det er på høy tid at norsk bokbransje begynner å diskutere. Maasø er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo (UiO).

– Hvilken modell som blir brukt, kan ha stor betydning for forfatteres økonomi, sier han, og kommer med en liten advarsel: – Å endre disse vilkårene blir bare vanskeligere jo mer satt en strømmetjeneste er. Bokbransjen burde ta dette på alvor og løfte fram en diskusjon nå, før det er for seint.

I Norge opererer både Storytel og Fabel med det musikkbransjen kaller en «pro rata»-modell. Det betyr at abonnementsinntektene blir delt på det totale antallet strømminger. Forfatterne får en fast andel av inntekta per strømming.

Modellen fører til at forfatternes inntekt er avhengig av to faktorer: Hvor mange som til enhver tid abonnerer på tjenesten, og hvor mange bøker de lytter til.

Denne modellen for inntektsdeling, som i Sverige bare benyttes av Storytel, har katastrofale konsekvenser for forfatterne. Det mener Sara Börsvik og Daniel Sandström, som sitter i ledergruppa i Bonnierförlagen.

«Den mest slående effekten er at jo mer hver bruker lytter i tjenesten, desto mindre blir forfatterne og utgiveren betalt per bok,» skriver de to Bonnier-sjefene i et innlegg.

I fjor høst skrev det svenske bransjenettstedet Boktugg at Storytels betaling per strømming er mer enn halvert på fire år. Svenske forlag og forfattere må nå dele på rundt 35 kroner per strømming, mot 82 kroner i 2014. Årsaken er at abonnentene lytter til flere bøker enn tidligere.

Arnt Maasø mener det beste for norske forfattere ville vært om Fabel og Storytel gikk inn for en brukersentrert modell, hvor pengene abonnentene betaler i større grad går til forfatteren og utgiveren av bøkene de faktisk lytter til. Han synes det er spesielt rart at dagens ordning legger opp til at en forfatter av en barnebok på ti minutter får like mye per lytting som en forfatter av en ti timer lang mursteinsroman.