Ytringsfrihetsprisen 2008: Normando Hernández González

Den norske Forfatterforenings årlige Ytringsfrihetspris er tildelt den cubanske skribenten og journalisten Normando Hernández González. Han soner en dom på 25 års fengsel for ha…

Han soner en dom på 25 års fengsel for ha skrevet kritiske artikler om Cubas skolesystem og helsevesen, artikler han har publisert i utlandet.

Normando Hernández González er den første latinamerikaner som har fått prisen siden Perus nåværende statsminister Yehude Simon Munaro mottok prisen i 1999 da han satt i fengsel i Lima under regimet til Alberto Fujimori. Andre kjente prisvinnere er russiske Anna Politkovskaya som mottok prisen før hun ble likvidert.

Normando Hernández González tilhører gruppen av 75 opposisjonelle som våren 2003 ble idømt lange fengselsstraffer etter en arrestasjonsbølge. Mishandling, dårlig kosthold og uhygieniske forhold i fengselet har gjort ham alvorlig syk, og han veier i dag 52 kilo. Den norske Forfatterforening ber myndighetene på Cuba sette ham fri på et humanitært grunnlag.

Bakgrunnen for Den norske Forfatterforenings Ytringsfrihetspris er Kulturdepartementets gave i anledning Forfatterforeningens hundreårsjubileum i 1993; en årlig ytringsfrihetspris pålydende 100.000 kroner. Det er Forfatterforeningens styre som deler ut prisen.Anne Oterholm og Henrik Hovland i Forfatterforeningens reise til Cubafor å dele ut prisen ble dekket av NRKs Søndagsrevyen 24. mai.

For mer informasjon ta kontakt med:

Anne Oterholm, leder i Den norske Forfatterforening, tlf.: 47-98643329

Henrik Hovland, medlem i styret og leder for Internasjonalt utvalg, tlf.: 47-97656442