Ytringsfrihetsprisen utdelt til Dawit Isaaks familie

dawitfamilie

Under Forfatterforeningens årsmøte i helga ble Ytringsfrihetsprisen for 2009 delt ut. Den går i år til Dawit Isaak fra Eritrea og Sverige, som har sittet fengslet i sitt hjemland i ni år uten lov og dom. Prisvinneren selv er ikke å få tak i, den ble mottatt av hans kone Sofia Berhane Zumi og deres barn. Prisen er på 200 000 kroner.

Dawit Isaak er født i Eritrea, kom som flyktning til Sverige i 1987, og fikk svensk statsborgerskap i 1992. Da Eritrea ble selvstendig 1993, reiste Dawit Isaak tilbake og etablerte seg som journalist. I årene som fulgte bodde han dels i Sverige og dels i Eritrea. Etter hvert ble han medeier i den uavhengige ukeavisen "Setit", der han også skrev. Samtidig utviklet han sitt skjønnlitterære forfatterskap. Han har skrevet innen flere sjangere, men er mest kjent som dramatiker.

Årsaken til at Isaak Dawit har sittet fengslet i alle disse årene, er at han har kommet med kritiske ytringer til president Isais Afeweriks regime. Dawit har svensk pass og trengte ikke å reise tilbake, men valgte å reise for å støtte sine meningsfeller som våren 2001 kritiserte måten presidenten håndterte grensekonflikten med Etiopia på. Titusener av soldater og sivile ble da drept. Av de ti journalistene som da ble arrestert og som Dawit var en av, er fire døde i fengsel.

I 2007 ble Dawit Isaak tildelt Norske Dramatikeres Forbunds solidaritetsstipend. I 2009 overrakte Svenska PEN sitt Tucholskystipendium til Dawit Isaak.

Se også begrunnelsen for tildeling av prisen lenger ned på DnFs hjemmeside, og les om Dawit Isaak i NRK, Dagsavisen og Expressen.